Door langdurig en foutief te zitten, krijgen we een bolle onderrug, in tegenstelling tot de natuurlijke holle lendenkromming. We moeten dus proberen om minder langdurig te zitten en bewust te worden van een correcte zithouding met behoud van de natuurlijk S-kromming.

Passief zitten (rug ondersteund)

  • Je voeten steunen op de grond
  • Steun in de onderrug
  • Verdeel je gewicht over beide zitbeenknobbels
  • Aanpasbaar
  • Let op de natuurlijke S-kromming
  • Bewaar een open hoek tussen romp en heup

Actief zitten

  • Voeten steunen onder de stoel (dit om een open hoek in de romp te vormen)
  • Geen steun in de onderrug
  • Natuurlijke S-kromming bewaard
  • Verdeel je gewicht over beide zitbeenknobbels
  • Actief zitten vergt spierarbeid
  • Richten je romp op

Dynamisch zitten

Langdurig zitten beperken en regelmatig afwisselen met staan of stappen is de eerste boodschap. Wanneer we zitten, doen we dit best dynamisch. Hierdoor mobiliseren we voldoende spiergroepen voor het behoud of verwerven van een goede rugconditie en verminderen we de druk op de tussenwervelschijven.

Zitten in de auto

  • Zorg voor een open hoek tussen bovenbeen en romp (rugleuning wat naar achter zetten)
  • Strek je been niet volledig bij het induwen van de gaspedaal
  • Bij lange ritten: wandel om het uur eens rond
  • Je armen nemen licht gebogen het stuur vast
  • Stap in twee keer in en pak je gordel al mee (zie foto)
  • Pak je been mee bij uitstraling
  • Duw je af bij het uitstappen
  • Neem soms eens actieve zit aan, los van de rugleuning

Zitten aan een bureau

  • Zet je computerscherp en toetsenbord recht voor jou
  • De bovenrand van je scherm komt op ooghoogte, je scherm op een armlengte afstand
  • Je voeten hebben steun
  • Zorg voor ruimte tussen knieholte en de zitting van de stoel (vuistafstand)
  • Er is een open hoek tussen romp en bovenbenen (groter of gelijk aan 90°)
  • Armsteunen en tafelblad komen op dezelfde hoogte
  • Als je je laptop langer dan twee uur gebruikt: gebruik een extra toetsenbord en muis

Laatste publicatiedatum: 31/01/2020