Eén tegen allen, allen tegen vallen

De elfde Week van de Valpreventie gaat door van 25 april tot en met 1 mei 2022 en draagt de slogan ‘Eén tegen allen, allen tegen vallen’. Vallen is een veelvoorkomend probleem, vooral onder de oudere populatie, en kan ernstige gevolgen hebben op verschillende vlakken:

  • Lichamelijke gevolgen: kneuzingen, breuken en verstuikingen
  • Psychologisch en sociaal vlak: valangst en sociale isolatie
  • Financieel vlak: toename van de zorgkosten

Hoewel vaak gedacht wordt dat vallen hoort bij het ouder worden, kunnen veel valpartijen voorkomen worden als de onderliggende risicofactoren worden aangepakt.

Klik op de titels hieronder voor meer informatie.

Verminderd evenwicht, spierkracht en mobiliteit vormen een valrisicofactor. De beste remedie om valpartijen te voorkomen, is daarom aan regelmatige lichaamsbeweging doen. Daarnaast heeft regelmatig bewegen ook nog tal van andere voordelen: versterking van het immuunsysteem, verminderen van stress, behouden of bekomen van een gezond lichaamsgewicht, en een verminderd risico op diabetes, hoge bloeddruk en hartproblemen.

Naast het belang voor de algemene gezondheid, is gezonde voeding ook belangrijk om de spieren en beenderen sterk te houden en zo het valrisico te verminderen. Vooral calcium, vitamine D en eiwitten zijn belangrijk voor een goede werking van de spieren en stevige botten, en voor het verminderen van letsels ten gevolge van een valincident.

Onze diëtisten geven alvast inspiratie met de volgende twee recepten:

De omgeving heeft een belangrijke invloed op de mate van fysieke activiteit. De aan- of afwezigheid van goede voorzieningen kunnen de mate van beweging op een positieve of negatie manier beïnvloeden. Enkele voorbeelden:

  • geen of onvoldoende steunpunten
  • hoge opstappen, een oneven grond of losse tegels
  • instabiele meubels, waar geen houvast aan is
  • natte of gladde vloeren,
  • onvoldoende verlichting
  • tapijten

Slecht schoeisel heeft een negatieve invloed op het evenwicht en verhoogt het risico op uitglijden, struikelen en vallen. Ook op kousen (zelfs op antislipkousen) of op blote voeten lopen, verhoogt het valrisico. Draag dus altijd (zowel binnen als buiten) goed schoeisel. Veilig schoeisel omsluit de voet, heeft de juiste maat, een stevige hielkap, geen al te hoge hak, een stevige zool en een goed sluitingsmechanisme.

Meer informatie vind je op: