AZ Maria Middelares & AZ Sint-Vincentius Deinze, waarom samen verder? Lees het hier.

AZ Maria Middelares investeert in duurzaam transport met zelfrijdende ‘Olli 2.0’

Hoe moedig je mensen aan om met het openbaar vervoer naar het ziekenhuis te komen, ook wanneer ze slecht te been zijn of wanneer de weersomstandigheden het laten afweten? AZ Maria Middelares ging op zoek naar een duurzame oplossing en vond die bij de zelfrijdende, elektrische shuttle ‘Olli 2.0’, opvolger van Olli en wereldwijd de eerste in zijn soort. Vanaf begin september vervoert Olli 2.0 passagiers tussen de tram- en bushalte ‘Gent M. Middelares – Maalte’ en de ingang van het ziekenhuis.

De maatschappelijke tendens naar meer duurzame mobiliteit is duidelijk. Patiënten, bezoekers en medewerkers verkennen verschillende mogelijkheden en komen vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer (of een combinatie ervan).

De tramhalte ligt op zo’n 600 meter van de ingang van het ziekenhuis. Om die afstand snel en comfortabel te kunnen overbruggen, hoopte AZ Maria Middelares samen met De Lijn een aftakking van het traject te realiseren. Omdat dit tot op heden niet gerealiseerd werd en er ook geen plannen toe zijn, heeft AZ Maria Middelares beslist om zelf zijn schouders onder dit project te zetten.

Het ziekenhuis ging over tot de aankoop van de elektrische, zelfrijdende shuttle Olli 2.0, een weloverwogen keuze voor duurzame mobiliteit. Op basis van het aantal mensen dat op vandaag met het openbaar vervoer naar het ziekenhuis komt en gebruik maakt van de shuttledienst, bedraagt de investering van het ziekenhuis ongeveer 1 euro per passagier.

Traject?

Olli 2.0 kan binnen een geo-afgebakende zone (hier: een verkeersluw traject tussen tramhalte ‘Gent M. Middelares – Maalte’ en de ingang van het ziekenhuis) zelfstandig en dynamisch de route afleggen. Bovendien past hij deze aan in functie van gedetecteerde obstakels en andere weggebruikers.

Rijtijden

Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen op weekdagen tussen 7.30 en 17.30 uur gebruikmaken van de shuttleservice. Bedoeling is deze dienstverlening op termijn uit te breiden tot na afloop van de bezoekuren en tijdens het weekend.

In de beginfase zal er steeds een begeleider meerijden om passagiers volledig vertrouwd te maken met de technologie. De operationele tijd van Olli wordt stelselmatig opgebouwd.

Partners

Naar aanleiding van de aanbestedingsprocedure ging AZ Maria Middelares een samenwerking aan met LM Industries Group. Deze Amerikaanse aanbieder legde, rekening houdend met de strenge technologische en autonome vereisten alsook de veiligheidscriteria voor dit project, de economisch meest voordelige offerte neer, bekeken over een termijn van vier jaar.

Vikrant Aggarwal, president of Local Motors: “We're very pleased to deploy the newest version of Olli in Europe with AZ Maria Middelares, a forward-thinking institution seeking the best experiences for its patients. While Olli can be customized for any customer or campus, we're excited that the first European deployment of Olli 2.0 will provide patients and families with a better and more comfortable mobility experience on hospital grounds.

Net als voor elk ander voertuig moet ook Olli correct verzekerd zijn. AG nam voor dit aspect Olli 2.0 mee onder de loep. Edwin Klaps, directeur Non-life van AG: “De evolutie naar steeds meer veiligheidssystemen in voertuigen en uiteindelijk zelfrijdende wagens biedt de verzekeringssector zowel opportuniteiten als uitdagingen. Zo ontbreken vooralsnog voldoende betrouwbare data, essentieel voor een verzekeraar om het risico goed te kunnen inschatten. AG wil zijn rol in de mobiliteit van de toekomst echter blijven spelen en verder versterken. Een project als Olli, kleinschalig maar toch in een reële omgeving, biedt ons een unieke kans om met het fenomeen van autonome voertuigen kennis te maken en de risico’s te leren begrijpen. We zullen het project dan ook van dichtbij opvolgen, regelmatig evalueren en samen met AZ Maria Middelares bekijken hoe en waar we het kunnen bijsturen om eventuele risico’s in te perken. We zijn bijzonder fier dit project te kunnen ondersteunen en kijken uit naar de eerste resultaten.

Vias institute heeft vanuit zijn expertise een adviserende rol gehad van bij aanvang en kan door dit project ook verdere ervaring met zelfrijdende technologie opbouwen. Jean-François Gaillet, directeur Innovatie en Technologie van Vias institute: ‘Door dit project van AZ Maria Middelares kunnen we kennismaken met de technologie van een nieuwe leverancier van autonome shuttles in België. Op papier ziet Olli er veelbelovend uit met een aantal nieuwe functionaliteiten, zoals het vermijden van hindernissen. Naast onze eerdere ervaringen met autonome shuttles in testprojecten is het voor Vias interessant om deze keer de nieuwe technologie te evalueren in een operationele dienst. Zo kunnen we verder kennis opbouwen over de mogelijkheden van deze vervoersmiddelen.’

Enkele foto's