Coronavirus COVID-19: info en actiepunten

Bescherm jezelf en elkaar: afspraken

Alle nodige voorzorgen worden getroffen, zodat ons ziekenhuis steeds een veilige plaats is voor onze patiënten.

De ziekenhuizen ontvangen van de overheid en de wetenschappelijke onderzoeksinstelling Sciensano zeer concrete richtlijnen. We volgen deze nauwgezet.

Hieronder vind je de algemene afspraken terug. Samen zorgen we voor een veilige ziekenhuisomgeving. Scrol verder naar beneden voor specifieke richtlijnen voor patiënten en bezoekers.

(Klik op de blauwe titels hieronder voor meer info)

Iedereen die het ziekenhuis betreedt, draagt een masker

Bovenop de overheidsmaatregelen vragen we dat iedereen in ons ziekenhuis steeds en overal een mond-neusmasker draagt dat beantwoordt aan de geldende normen in ons ziekenhuis. Doel is de veiligheid in ons ziekenhuis maximaal te garanderen voor onze patiënten.

Draag je eigen (stoffen) mond-neusmasker bij een raadpleging of bezoek aan een patiënt in ons ziekenhuis. Opgelet: maskers met ventiel, maskers die vuil/nat zijn of van twijfelachtige kwaliteit zijn wel nog steeds verboden.

Gebruik je masker op een goede manier:

  1. Ontsmet je handen grondig voor je het mond-neusmasker opzet.
  2. Bedek mond en neus volledig met het masker. Zorg dat het masker overal nauw aansluit op je gezicht.
  3. Raak het masker nooit aan terwijl je het draagt. Als dat toch gebeurt, ontsmet dan onmiddellijk je handen.
  4. Vervang het masker als het nat of zichtbaar bevuild is. Draag hetzelfde masker maximaal acht uur lang.
  5. Neem het masker bij het afzetten enkel vast aan de elastieken (nooit aan de voorzijde) en gooi het onmiddellijk in een afgesloten vuilbak.
  6. Ontsmet je handen grondig nadat je het masker verwijderd hebt.

Patiënten die gehospitaliseerd worden, krijgen een masker op de kamer.
Meer info hierover vind je in onderstaand leaflet.

Temperatuur wordt genomen aan de ingang van het ziekenhuis

Bij verhoging wordt contact opgenomen met de arts.

Eigen handschoenen aanhouden in het ziekenhuis is niet toegestaan

Handschoenen geven een vals gevoel van veiligheid: een correcte handhygiëne is veel doeltreffender. Bij het betreden van het ziekenhuis vragen we dan ook om eventuele handschoenen uit te doen en de handen te ontsmetten. Het is niet toegestaan om deze handschoenen opnieuw aan te trekken binnen de muren van het ziekenhuis.

Pas een correcte handhygiëne toe

Was je handen regelmatig met water en zeep of met een ontsmettende handgel. Doe dat zeker bij aankomst en bij vertrek in ons ziekenhuis. Raak je gezicht niet aan.

Social distance: hou voldoende afstand

We vragen dat iedereen de nodige afstand bewaart.

Patiënten: nieuwe maatregelen

(Klik op de blauwe titels hieronder voor meer info)

Consultaties: afspraken en begeleiding

Ons ziekenhuis heeft alle nodige voorzorgsmaatregelen getroffen om veilige zorg te garanderen en rekent erop dat elke patiënt bovenstaande afspraken respecteert.

Een patiënt neemt geen begeleider mee, tenzij strikt noodzakelijk (bv. om emotionele en fysieke redenen). Deze regel geldt ook op spoed (tenzij vermoeden COVID-19).

Uitzonderingen:

  • Pediatrie: één van beide ouders kan meekomen naar de consultatie. Bij pasgeborenen (jonger dan 3 maanden) kunnen beide ouders meekomen
  • Gynaecologie/materniteit: indien een begeleider is toegestaan, krijg je hierover een mail van je arts.

Kom niet naar het ziekenhuis, maar neem eerst telefonisch contact op met (het secretariaat van) je arts:

  • als je je niet lekker voelt;
  • als je in quarantaine vertoeft;

Ingrepen: afspraken en begeleiding

Ons ziekenhuis heeft alle nodige voorzorgsmaatregelen getroffen om veilige zorg te garanderen en rekent erop dat elke patiënt de afspraken respecteert. Indien je ingreep niet zou kunnen doorgaan, word je ten laatste drie werkdagen voor je ingreep door het ziekenhuis opgebeld. Je hoeft hiervoor dus niet zelf contact te nemen. Heb je vragen of bezorgdheden? Neem contact op met (het secretariaat van) je arts.

Komt er een begeleider mee?

  • Geriatrisch / oncologisch / cardiologisch dagziekenhuis: geen begeleider toegestaan, tenzij strikt noodzakelijk (bv. fysiek of emotioneel).
  • Kortverblijf / dagziekenhuis chirurgie: de begeleider kan de patiënt begeleiden tot aan de inkomhal / draaideur. Indien strikt noodzakelijk (bv. fysiek of emotioneel) kan begeleiding tot aan de lounge. Na de operatie is bezoek toegelaten (zie bezoekregeling).
  • Opnames van 2 of meer nachten: geen begeleider toegestaan, tenzij strikt noodzakelijk (bv. fysiek of emotioneel). Bezoek nadien is toegelaten (zie bezoekregeling).

Kom niet naar het ziekenhuis, maar neem eerst telefonisch contact op met (het secretariaat van) je arts:

  • als je je niet lekker voelt;
  • als je in quarantaine vertoeft;

Dringend medische hulp nodig? Wend je tot onze spoedgevallendienst.

Bezoekers: nieuwe maatregelen

Algemene regeling: patiënten mogen vanaf 6 november max. 1 bezoeker per keer ontvangen en dit onder strikte voorwaarden. COVID-19 patiënten mogen nog geen bezoek ontvangen, tenzij kritiek ziek.

(Klik op de blauwe titels hieronder voor meer info)

Strikte voorwaarden

  • De bezoeker komt uit de sociale bubbel (wie onder één dak woont + het nauwe contact van de patiënt).
  • Kinderen tellen ook als bezoeker.
  • Kom niet op bezoek: als je je niet lekker voelt of als je in quarantaine vertoeft.
  • Houd je bezoek kort en blijf op de kamer.
  • Draag steeds een mond-neusmasker. Dat doe je altijd en overal in ons ziekenhuis, ook bij de patiënt op de kamer. Heb je er zelf geen? Dan krijg je een bij het binnenkomen in ons ziekenhuis. De patiënt die bezoek ontvangt, draagt ook steeds een mond-neusmasker.
  • Houd steeds voldoende afstand (meer dan 1,5 meter) en vermijd contact met de patiënt.
  • Was je handen voor en na het bezoek met water en zeep of met een ontsmettende handgel. Beperk handcontact met materialen in de kamer.

Uitzonderingen op de bezoekregel

  1. Materniteit: enkel het gezin van de bevallen mama (partner + kinderen) kan op bezoek komen. Zij zijn samen welkom.
  2. Neonatologie: uitsluitend de ouders
  3. Pediatrie: uitsluitend ouders en broers/zussen van het patiëntje
  4. Oncologisch dagziekenhuis: geen bezoek toegestaan
  5. Onmiddellijke naasten van mensen in een kritieke of eindelevensfase: maximum drie personen op hetzelfde moment
  6. Geen bezoek voor COVID-19 patiënten, tenzij kritiek ziek

Veelgestelde vragen

Praktische informatie

(Klik op de blauwe titels hieronder voor meer info)

Is het restaurant geopend voor bezoekers?

Vanaf maandag 19/10 is het restaurant gesloten voor bezoekers.

Wanneer kan ik linnengoed voor een opgenomen patiënt brengen of ophalen?

Voor de COVID-afdelingen kan één persoon wasgoed brengen naar en ophalen aan de afdeling. Bel dan ter plaatse aan - een medewerker helpt je verder.

  • Was je linnen op een volledig programma van minimaal 60°
  • Droog het indien mogelijk in de droogmachine

Waar kan ik mijn naaste ophalen wanneer die terug naar huis mag na een opname?

De patiënt mag terug afgehaald worden op de afdeling.

Medische informatie

(Klik op de blauwe titels hieronder voor meer info)

Wat zijn typische symptomen van het coronavirus COVID-19?

De symptomen variëren van milde tot ernstige luchtwegaandoeningen met koorts, hoesten en ademhalingsmoeilijkheden. Ouderen en mensen met bestaande chronische aandoeningen lijken kwetsbaarder voor ernstige symptomen.

Waar en wanneer moet ik me laten testen op COVID-19?

Iedereen met COVID-19 symptomen (zie bovenstaand item) kan getest worden.

Op werkdagen:

Heb je symptomen, blijf dan thuis (ook bij lichte symptomen) en contacteer je huisarts. Als de huisarts vermoedt dat je COVID-19 hebt, zal hij of zij jou testen of je doorverwijzen naar het triagecentrum bij jou in de buurt. Die test wordt de dag zelf nog opgestuurd naar het labo dat jouw test zal analyseren. Je blijft thuis in quarantaine in afwachting van je testresultaten.

In het weekend of op feestdagen:

Bel naar het wachtnummer 1733. Via je postcode word je doorverbonden met de dichtstbijzijnde wachtpost. Mensen die ziektesymptomen hebben, worden telefonisch getrieerd en krijgen een afspraak in een wachtpost of het triagecentrum.

Aandachtspunten:

  • Mensen die in contact kwamen met besmette patiënten maar geen klachten hebben, moeten in quarantaine gaan en de eerstvolgende werkdag contact opnemen met de huisarts.
  • Mensen die een test willen omdat ze op reis vertrekken, kunnen dit enkel doen bij hun huisarts. Ook wie terugkomt van reis en getest wil worden, neemt contact op met de huisarts.
  • De wachtdiensten kunnen geen testresultaten raadplegen en doorgeven aan de patiënt. Contacteer hiervoor je vaste huisarts of raadpleeg de website Cozo.
  • Zonder afspraak kan je de wachtpost niet binnen. Maak altijd een afspraak via 1733.

Meer info over testen op Covid-19 vind je via de site van het FOD Volksgezondheid en Sciensano.
Meer info over de huisartsen-wachtposten in Gent vind je hier.

Wat te doen na een hoogrisicocontact of terugkeer uit rode zone?

  • Hoogrisicocontact met een bevestigde COVID-19-patiënt? Je ontvangt via de contact tracers een “corona test prescription code” (CTPC-code). Had je het contact op school of op het werk, dan krijg je deze code via de coördinerend arts.
  • Terugkeer uit een rode zone? Vul verplicht het passenger locator form en het zelfbeoordelingsformulier getrouw in op de overheidswebsite. Indien je een hoog risico vormt, ontvang je een “corona test prescription code” (CTPC-code).

Code ontvangen? Volg onderstaand stappenplan.

1. Ga verplicht in quarantaine gedurende zeven dagen, te starten de dag na je terugkeer of laatste hoogrisicocontact. Je kan zelf een quarantainecertificaat voor je werkgever downloaden via deze link, op basis van je CTPC-code.

2. Onderga een test op dag zeven. Je maakt hiervoor een afspraak via deze website. Neem je code mee, draag je mond-neusmasker, hanteer een correcte handhygiëne en bewaar de nodige afstand.

3. Heb je de Coronalert app geïnstalleerd en wil je automatisch je testresultaat ontvangen? Genereer een referentiecode in de app via ‘Ontvang je testresultaat’ en koppel deze code aan de CTPC-code via dit formulier. Activeer deze optie vóór de registratie en de afname van de test.

4. Test negatief? Je mag je quarantaine beëindigen na zeven dagen, maar wees extra waakzaam in de daaropvolgende zeven dagen (beperk je sociale contacten, mond-neusmasker op alle publieke plaatsen en ga niet op bezoek bij mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor COVID-19).

5. Test positief? Je wordt een bevestigd geval en moet minimaal zeven dagen in isolatie. Bij symptomen neem je contact op met je huisarts.

6. Het resultaat van de test is terug te vinden via www.mijngezondheid.be of in de coronalert app.

Hoe krijg ik het resultaat van mijn coronatest?

Blijkt je resultaat positief na een COVID-19 test in ons ziekenhuis, dan zal een van onze medewerkers je hiervoor opbellen. Bij een negatieve test word je niet gecontacteerd.

Wil je het resultaat toch graag zien? Bel niet naar het ziekenhuis, maar surf naar www.cozo.be of download de CoZo-app om je resultaten op de voet te volgen.

Hoe je je kan registeren en de resultaten kan bekijken, lees je hier.

Welke patiënten komen in aanmerking voor opvolging via het digitaal communicatieplatform Covid@Home?

Om een vinger aan de pols te houden en de patiënten doorheen deze moeilijke periode te begeleiden, volgt AZ Maria Middelares zijn patiënten vanaf 3 april verder op in het digitaal communicatieplatform Covid@Home van BeWell Innovations. Meer info vind je hier.

De app is enkel bestemd voor patiënten die via de spoed of na opname in AZ Maria Middelares ontslagen zijn.

Ik ben zwanger/ga bevallen: wat zijn de richtlijnen?

Welke controles gaan door? Kan mijn partner blijven slapen?

Onze gynaecologen geven je een antwoord op de meest gestelde vragen.

Ik ben oncopatiënt, wat moet ik doen?

Het team van het geIntegreerd Kankercentrum Gent heeft het antwoord op de meest gestelde vragen van patiënten gebundeld.

Heb je toch nog vragen, dan kan je terecht bij het IKG-secretariaat.

Ik heb een reumatische aandoening, wat moet ik doen?

De Koninklijke Belgische Vereniging voor Reumatologie stelde richtlijnen op voor mensen met reumatische aandoeningen over het coronavirus. Je kan deze terugvinden via deze link. We raden je aan deze richtlijnen te volgen.

Bij verdere vragen neem je best contact op met de huisarts, de reumaverpleegkundige Inge Huys of de behandelend reumatoloog via 09 243 76 76.

Ik heb de ziekte van Crohn: welk advies hebben jullie voor mij?

De polikliniek Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL) ontvangt veel vragen van patiënten met Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa, die ontstekingsremmende medicatie gebruiken. Een deel van deze medicijnen heeft als bijwerking een verminderde weerstand. Het voorkomen van een besmetting is daarom de eerste prioriteit.

Ik heb een auto-immuunziekte: moet ik me extra zorgen maken?

Als IMID-patiënt bent je inderdaad gevoeliger. Je hoeft je medicatie echter niet te stoppen.

De algemene richtlijnen zijn:

  • Volg de preventieve maatregelen vanuit de overheid strikt op;
  • Stop/onderbreek je medicatie zeker niet preventief;
  • Bij koorts of symptomen, neem contact op met je huisarts;
  • Indien je je medicatie wenst te stoppen, overleg eerst met je behandelend arts;
  • Er is geen paniek nodig, rustig en positief blijven is de boodschap.

Wat te doen bij ziekte? Hoe zijn de IMID-bezoeken en infuusconsultaties georganiseerd?

Hoe kan je ons steunen?

Sinds het coronavirus COVID-19 in ons land is en de verstrengde overheidsrichtlijnen van kracht gingen, zette AZ Maria Middelares alles in de steigers om zijn werking voor een hele tijd om te gooien. De verwachtingen zijn torenhoog en er werd tijdens deze gezondheidscrisis dan ook al onvoorstelbaar hard gewerkt. De daadkracht en bereidwilligheid van onze artsen, verpleegkundigen en medewerkers om de toestroom aan patiënten de baas te kunnen, is ongezien.

Maar de strijd duurt nog lang en de middelen zijn schaars. Ook de hoge werkdruk eist zijn tol. Om te voorkomen dat onze zorgverleners, onze ‘helden van vandaag’ uitvallen, willen we hen psychosociaal en facilitair ondersteunen. Ook voor onze patiënten is extra steun broodnodig. Mensen zijn bang of lijden onder de maatregelen die bezoek en sociaal contact verbieden. Via gerichte tools zoals beeldbellen, ondersteunende apps of extra attenties, willen we hen een hart onder de riem steken in deze moeilijke tijden.

Elke steun is welkom om de patiëntenbeleving en de ondersteuning van onze collega’s te bevorderen. Je kan eender welke gift storten via de knop hieronder of op het rekeningnummer BE55 2900 3871 5044 met vermelding 'Corona'. Zo kunnen we onze patiënten de kwaliteitsvolle zorg blijven bieden die ze van ons gewoon zijn.

Wat is Helping Hands Belgium en hoe kan ik steunen?

De in Gent gevestigde hulporganisatie Helping Hands Belgium (HHB) zamelt geld in om de professionals in de vier Gentse ziekenhuizen te ondersteunen met de aankoop van medisch materiaal, zoals mondmaskers en handschoenen. Wil je ook deelnemen aan hun actie? Schrijf een bedrag over op het rekeningnummer van Helping Hands Belgium. Meer info via info.veliyuksel@gmail.com.

Alle actuele informatie & antwoorden op veelgestelde vragen vind je op de website van de FOD Volksgezondheid.

Rond het coronavirus circuleert heel wat fake news. Via de website van Gezondheid en Wetenschap wordt dit ontkracht.

Tips om de kans op besmetting te verminderen